måndag 28 april 2014

Ta med en artikel - information och läxa till onsdag 7 maj

Vi kommer att titta en del på de olika texter som finns i dagstidningar nu under tre lektioner.

Till den 7 maj ska du ha med dig en artikel eller en krönika/kolumn till lektionen. Du kan ha den enbart digitalt och visa den för de andra.

Syfte:
Att lära dig vad en artikel respektive krönika är och ha kunskaper om texternas särskilda drag vad gäller upplägg, layout och språk.

Du ska:

  • Berätta om det är en artikel eller krönika du har med dig.
  • Redogöra för rubrik, ingress mm   - samma gäller krönika = visa dina kunskaper.
  • Berätta vad artikeln/krönikan handlar om
  • Har du en artikel redogör tydligt för nyheten - har du en krönika fokusera på krönikörens budskap och om du håller med/inte håller med.
  • Berätta utvecklat om varför du valde den här nyheten eller krönikan. Vad fick dig att välja just den här nyheten? Hur påverkar nyheten oss?

Vi kommer att gå igenom detta innan du ska göra läxan - som just det - var till den 7 maj

Här kommer två bilder av texter med information som du ska läsa igenom = repetition och stöd med läxan. 

Visar bild.JPG
Exempel på personer som kan ingå i en tidningsredaktion.

Visar bild.JPG
Artikel och vilka delar som ingår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar