söndag 20 april 2014

Läsa och att skriva för att förstå.

Hej 8B

Har formulerat en ny pedagogisk planering för de veckor som återstår. Den återfinns på skolia också.

Huvudinriktningen nu blir egentligen för att korta ner det: läsa och att förstå det du läst. För att detta ska ske behöver du ett antal lässtrategier samt att tänka med pennan i hand som jag brukar kalla det.

  • Du ska välja och läsa en egen bok. Vi tar tid till detta på lektion nästa vecka.
  • Öva lässtrategier för att läsa faktatexter, t.ex artiklar och krönikor.
  • Titta på vilka genrer vi hittar i en tidning och analysera detta.
Allt det viktiga jag bedömer nu kommer att vara det DU gör på lektioner samt att du i reflektionsboken visar att du läser den bok du lånat även hemma. 

Kommer använda bloggen till lite diverse under resans gång!

Fröken Linda tipsar: (något av det jag kommer på nu):
Hungerspelstriologin av Suzanne Collins
Låt vargarna komma av Carol Rifka Blunt
Legend av Marie Lu
Erebos av Poznanski
Per Nilsson tex Solprinsen, hjärtats fröjd, Jag saknar dig, jag saknar dig
Jules Verne b.la Jorden runt på 80 dagar
Dansar Elias? Nej! Katarina KieriAllt av Johanna Thydell
Allt av Katarina von Bredow
Allt av Joyce Carol Oates (för ungdomar)
Allt av Sofia Nordin, bla Natthimmel
Allt av Magnus Nordin
Cannie Möller - bla Oktober, Lucia
Laura Trenter (enklare deckare)

Bra ställen att hitta ideér om vad du vill läsa:

Adlibris avdelning unga vuxna/tonår. Tips alltså inte köpa! 
https://www.adlibris.com/se/avdelning/barn-ungdom-9508?filter=age_group%3A50-60

Litteraturmagazinet - enligt mig tipptopp hemsida om allt om böcker och litteratur.
http://www.litteraturmagazinet.se/recensioner/ungdomslitteratur

Då kör vi så det ryker!
Fröken Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar